lauantai 21. maaliskuuta 2015

Klubin vuoristoretki

VUORISTORETKI
14.3.15 purjehdusklubimme järjesti päivän mittaisen vuoristoretken. Lähtö oli klo 8.30 ja paluu klo 18. Paikalle oli saapunut 27 vaeltajaa ja retkeilijää.

Bussi tuli ajoissa. Kiertelimme ylös vuoristoon mennessämme kyliä. Pysähdyimme näköalapaikoilla kunnes viimein poistuimme jatkamaan matkaamme jalkaisin.

Lähtökorkeus oli n. 1870 m ja päämäärämme oli 12 kilometrin päässä ja 1050 metriä alempana oleva ravintola.

Lähtiessä katsoin erästä naista, joka ei mielestäni näyttänyt vaeltajalta. Jo heti ensi kilometreillä hän liukastui ja kaatui melko pahasti. Hänen kyynärpäästä vuoti runsaasti verta. Käsi saatiin paikattua ja matka jatkui huomattavasti rauhallisemmin.
Hetkeä myöhemmin ryhmästämme puuttui sama nainen. Opas lähti takaisin etsimään häntä. Nainen oli kaatunut vakavasti ja samalla loukannut itsensä. Tämä pysähdys kesti tunnin verran. Naiselle tehtiin vaellussauvoista kantotuoli ja näin nainen saatiin metsätien varteen. Paikallinen mieshenkilö jäi hänen luokseen ja me muut jatkoimme matkaamme. Oppaamme kertoi, että aikataulumme on pettänyt. Loppumatka, n. 8 kilometriä tulisi kulkea reippaasti. Näin mentiin ja saavuimme ravintolaan vielä sen aukioloaikana.

Loukkaantunut nainen oli tullut autolla ravintolaan, joten mistään vakavammasta asiasta ei lie kyse.

Tämä kasvi kasvaa vain Kanarian saarilla. Kukan erikoisuus on se, että samasta juuresta kasvaa erivärisiä kukkia.