maanantai 13. lokakuuta 2014

Marbellaan

MARBELLA

2.10.14 tuli aika jättää Gibraltar ja suunnata kohti Marbellaa. Sinne tulee reilun viikon päästä Markun työkaverit perheineen viettämään työ- ja vapaa-aikaa.

Tämän aamun sää näytti rauhalliselta ja hyvältä purjehduskeliltä. Tuuli kuitenkin oli olemassa mutta Gibraltarin vuoren toisella puolella. Kirjauduimme ulos satamasta ja kiitimme vieraanvaraisuudesta. Olihan veneemme ollut satamassa jo 23 vuorokautta ja poissaollessamme siitä oli pidetty hyvää huolta.

Klo 13 irrotimme köydet ja nostimme purjeet. Pääsimme purjeilla tuskin mailiakaan kun erittäin hankalat tuulenpuuskat kallisteli toistuvasti venettämme. Tuulennopeus vaihteli välillä 4,5-18 m/s ja ongelmaksi tuli purjeiden laskeminen. Isopurje ei laskeutunut vaan jäi "tuuleen" kiinni vaikka kuinka ajoimme keulan kohti tuulta.
Ajoimme takaisin satamaan, laskimme purjeet ja jatkoimme matkaamme moottorilla. Tuuli muuttuu pyörteiseksi vuoren yli tultuaan ja sitä ei havainnut ennen kuin oli kohdalla.

Matkalla oli sen verran aallokkoa, että Markku tunsi olonsa heikoksi ja ryhtyi ohjaamaan käsin. Paha olo poistui tuota pikaa.

Matkalla näimme ennätysmäärän pyöriaisiä. Emme ole koskaan nähneet ympärillämme useita kymmeniä, tekisi mieli sanoa sataa, pinnalla olevaa evää yhtäaikaa. Tämä on mahdollisesti jokin ruokintapaikka, johon tehdään turisteille "delfiini"-safareita.

Illaksi kotiin, oli Finnairin mainos aikanaan. Toimimme mainoksen mukaan ja olimme juuri illalla pimeän saavuttua klo 20.30 "kotona" Marbellan satamassa.

Aamun valjetessa oli tällainen ensinäkymä