CALAIS
Reilun vuorokauden purjehduksen aikana tulimme taas tutuksi laivaliikenteen kanssa. Laivoja on ihan joka paikassa ajamassa eri suuntiin. Pimeän tunteina saa olla tarkkana, koska lähestyvän laivan etäisyyttä ja nopeutta on melko mahdoton arvioida pelkästään valojen perusteella. AIS-vastaanotin ja tutka ovat välttämättömiä apuvälineitä tällaisessa tilanteessa.
Liikennettä valvoo yötäpäivää pilottilaivat, jotka kehottavat pienveneitä radiopuhelimen välityksellä pysymään pois laivojen läheltä. Liikennemäärästä johtuen tehtävä on mahdoton tällaisella vesialueella.
Matka 148 Nm.
RANSKA JA RANSKIKSET
Kielikulttuuri. Kysy englanniksi ja saat vastauksen ranskaksi. Näin se menee ja kaikki kuitenkin toimii.
Calaisissa on vuorovesi 6,4 metriä. Se aiheuttaa jo purjehdukseen suunnittelua ja laskemista virtojen ja satamasulkujen osalta. Teimme lähtiessä laskelmat ja ajoimme lähes suoraan sulkujen läpi vierasvenesatamaan.
Viereinen paikallisveneiden satama-allas ilman sulkuportteja
RANNIKON PARASTA ANTIA
Tässä ranskalaiset antavat parastaan. Hyvä kahvi lisukkeineen ja tuoreet, aamulla kerätyt sinisimpukat voi valita kymmenillä eri liemillä.
Samaan laituriin päättyi minun keväinen Biskajan ylitys...ah, ne muistot :))
VastaaPoista