maanantai 17. marraskuuta 2014

Kohti Sardiniaa, San Vito Lo Capo

SARDINIAAN

Lähdimme Palermosta hieman arveluttavaan säähän. Säätiedon mukaan kohtaisimme matkalla kovia tuulia ja suuria aaltoja. Halumme poistua Palermosta oli kova, joten lähdimme matkaan.
Keli oli loistava kun purjehdimme Sisilian pohjoispuolella. Oli vaikea uskoa sääennustetta oikeaksi.  Olimme pimeään saakka hyvässä uskossa, että kaikki sujuisi hyvin.

Toisin kävi. Tuuli nousi jälleen nopeasti aina 14 m/s asti. Aallot kasvoivat 2-3 metrisiksi samaa tahtia tuulen kanssa. Suunta oli täysin vastainen, länsituuli. Matkaa Sisiliaan olisi vielä 180 nm, joten tässä ei olisi mitään järkeä jatkaa. Sääennuste oli tälläkin kertaa oikeassa. Käänsimme suuntamme kohti San Vito Lo Capoa, joka oli katsottu valmiiksi hätäsatamaksi, jos jotain sattuisi.

Parin tunnin kuluttua olimme saapumassa satamaan ja kieräneet sataman edustan matalikon, johon kovalla tuulella kerääntyy suuria aaltoja sekä pyörteitä. Sataman laiturille tuli mies antamaan lampulla merkkejä mihin pysäköisimme veneemme. Mies ei puhu, eikä ymmärrä sanaakaan englantia. Kello 23.00 olimme turvallisesti laiturin kyljessä. Asiakirjojen tarkastus oli rutiinia ja palvelu erinomaista. Olimme edenneet vain 44 nm.

SAN VITO LO CAPO
Aamulla kävimme satamatoimistossa. Sama ystävällinen, kohtelias ja miellyttävä "pikkumies" näytti käsillään, että "oikea mies" ei ole vielä saapunut, joten tulkaa myöhemmin uudelleen.

Keltahuppuinen, sikaria poltteleva "pikkumies"

Kaupunki on viehättävä. En voi välttyä vertaamasta sitä lännen elokuvien kaupunkeihin. Matalia taloja ruutukaavassa. Ravintoloita on ihan jokaisessa rakennuksessa.

Alkupalaksi sardiineja tai ..
bruschettaa

Sääennusteen mukaan keli paranee vasta kolmen vuorokauden kuluttua, 18.11 tiistaiyönä.

VAROIVAISUUS ON HYVÄSTÄ
Satamassa näimme uudehkon veneen, jolle oli käynyt huonosti. Olemme mieluummin varovaisia ja käytämme suojasatamia kuin lähdemme mittaamaan kykyjämme säätä vastaan.

JAPEN PALUU KOTIIN
Keskustelimme Japen kanssa siitä, että purjehtisimme seuraavan sääikkunan siten, että ainostaan tankkaisimme Sardiniassa ja jatkaisimme välittömästi Mallorcalle. Seuraava legi olisi siis reilut 500 mailia.

Päätimme, että Jappe ottaa lennot Sisiliasta Suomeen. Saimme varattua lennot ja  kuljetuksen lentokentälle.

Tilausajo lentokentälle

Jappe teki jälleen oikein mukavan koosteen satamakaupungistamme.