sunnuntai 16. marraskuuta 2014

Splitin kautta Italiaan

SPLITIIN

8.11.14 Jugo-tuulen vinkunaa ei enää kuulunut, aivan käsittämättömän hiljaista. Ei kuulu kuin jääkaapin moottorin vaimea hurina täysin pimeässä ympäristössä.


Kello 4.30 herätin porukat ja klo 05.10 käynnistimme moottorin. Suunnaksi otimme Splitin ja nautimme auringon noususta. Päivän noustessa tunsimme suurta riemua päästessämme matkaan jonka maali on 1500 nm päässä Gibraltarilla.

SPLIT
Ajoimme ensin bensa-asemalle tankkaamaan ja saimme sieltä tietää satamakapteenin laiturin. Käynti toimistossa ja miehistöluettelon täyttö oli muodostunut rutiiniksi. Tullin laituri oli satama-altaan laiva-laiturialueella. Ajelimme laivojen välistä meille ilmoitettuun laituriin 19 (oli tarkoitettu laivaruutua 19), jota ei ole merkitty itse laituriin. (yhdessä monista laivalaitureista on useita pysähdyspaikkoja, kuten meillä laiturissa oli 19-20-21 ja 22) Oli hurjan näköistä kun laivoja saapui suoraan meitä kohti ja oli epävarma tunne, olimmeko oikeassa kohdassa. Onneksemme ne kuitenkin vain ohittivat meidät lähietäisyydeltä.


Kiipesimme Japen kanssa laiturille ja etsimme tullin. Se oli sama paikka kun muillakin maahan saapuvilla turisteilla, eli "autokaistalla". Odottelimme rauhallisina kun laivallinen autoja oli tulliselvitetty. Hyvin monessa autossa oli kivääreitä, ne tuli avata koteloistaan ja näyttää runkonumero. Kroatiassa on varmasti jokin suuri tapahtuma kun näin merkittävästi tuodaan aseita maahan.

Odottelimme ja odottelimme kunnes autot loppuivat. Meidän tulli ja maahanmuuttoviraston selvitykset sujuivat 10 minuttissa. Kello 13.10 olimme vapaat lähtemään maasta.

Keli oli tyyni, ajoimme koneella ja sovimme yöksi vahtivuorot. Ohitimme Visin saaren ja muutaman  tunnin kuluttua Kroatian ulkoisin saari Susac oli kohdallamme. Kurssimme pysyi muuttumattomana kohti Italian Otrantoa.


OTRANTO
9.11.14 Aamu valkeni ja yö meni hyvin. Päivällä seurustelimme ja teimme omia puuhiamme. Otrannon valot tulivat horisonttiin iltapimeässä kahdeksan aikoihin. Kaikki oli hyvin kunnes moottori sammui.


Polttoainemittari näytti täyttä. Otin virrat pois ja laitoin takaisin. Sama juttu. Tankki on täynnä. Matkaa satamaan mittasin 4 mailia. Arvasin heti, että polttooaine oli loppunut ja mittari on rikki, klassista. Veneeseen on asennettu varsin näppärä varatankkijärjestelmä. Selvisimme tilanteesta kahta vipua kääntämällä.


Pian moottori taas pörähti käyntiin ja kiinnityimme tuttuun Otrannon laivalaituriin. Kello oli 22.10. Matkaa olimme taittaneet 258 nm.
Käynti tullissa, koska olimme tulleet Schengen-alueen ulkopuolelta. Ovipuhelimeen vastattiin vain, että tulkaa aamulla klo 9. Palasimme veneelle ja kävimme nukkumaan.

Jappe teki alkumatkastamme mukavan, mieltä nostattavan videon. Klikkaa auki ja nauti.








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti