maanantai 17. marraskuuta 2014

Messinasta Palermoon

MESSINAN SALMI

13.11.14 tuuli oli laantunut ja aallot eivät enää iskeneet Rocella Ionican sataman sisäänkäyntiin samalla voimalla kuin edellisinä kahtena päivänä. Käynnistimme moottorin ja ohitimme sataman edustan matalikon turvallisen etäisyyden päästä. Kello 15.15 olimme matkalla kohti Messinan salmea. Tuulensuunta oli jälleen vastainen, niin kuin lähes koko matkamme aikana. Nopeusero veden- ja pohjansuhteen oli yli 1:n solmun.


Tällä matkalla sää vaihteli ja seurasimme vuorten takaa meitä kohti saapuvia tummia myrskypilviä. Tunnista toiseen tuntui siltä, että ne olivat kohtaamassa meidät minä hetkenä hyvänsä. Onneksemme ne kuitenkin jäivät vuorien päälle, joten huolemme oli tällä kertaa turha.

Messinan salmen laivaliikenne oli hiljaista. Vain ankkurissa oleva rahtilaiva, sekä muutama risteilijä näkyivät AIS-maaleina kattaplotterissamme. Teimme tutkaharjoituksia tänäkin pimeäjaksona, joten rutiini tutkaan kasvaa koko ajan.


Olimme Reggio Calabrian tutussa bensa-aseman laiturissa kello 01.10. (olemme purjehtineet vuonna 2007 viikon Sisilian ja Italian alueilla satamapaikkanamme Reggio Calabria) Satamasta mies tuli pyytämään meitä siirtymään vierasvenelaituriin. Kerroimme, että tankkaamme aamulla ja jatkamme samantien matkaamme. Selitys kelpasi ja painoimme päämme tyynyihin.

Aamulla saimme polttoainetta täsmälleen kello 07, kuten meille yöllä kerrottiin. Lähdimme kohti salmen pohjoispäätä. Emme tällä kertaa nähneet laisinkaan Messinalle tyypillisiä virta-aaltoja emmekä pyörteitä. Olimme juuri sopivasti virran suunnan vaihtoaikaan, (slackissä) joten pääsimme ajamaan seisovassa vedessä.

RYÖSTÖ PALERMOSSA
14.11.14 ajettuamme 21 tuntia vastatuuleen päätimme pysähtyä Palermossa. Valitsimme pilottikirjan mukaan hieman parempitasoisen sataman, Marina Villa Igean, kylpylän edustalta.

Kaupungin satamasta kirja kertoi sen, että satama on suttuinen, vesi öljyistä, sekä ympäristö on laivatelakkamaista.



Sataman sisäänajosta molemmat lähestymisvalot, punainen ja vihreä olivat pimeinä. Tutkan avulla näimme aallonmurtajan profiilin. Sisäänkäynnin edessä oli vaarallisesti vielä irrallinen, ankkuroitu laiturinpätkä joka ei ole käytössä.

Kiinnityimme kello 04.20. Melko pian mies tuli luoksemme ja pyysi veneen asiakirjat. Lähdin sataman valvontatorniin tekemään kirjaukset. Sovimme, että menen aamulla satamatoimistoon, josssa tehdään varsinaiset sisäänkirjautumiset.

Satama oli kallis, nyt sesongin ulkopuolella 69€ vuorokausi (sesongilla 119€). Sataman vessat olivat epäsiistissä kontissa, olleet varmaan vuosia, koska putket ja lattian reunat olivat ruosteessa. Vessoissa ei ollut paperia. Suihkuista tuli vettä, mutta saman verran vettä oli lattialla. Naisten kontti ei ollut laisinkaan auki. Tia kävi kokeilemassa naisten kontin ovea, jolloin sataman mies tuli jälleen, ilmoitti että hän lähtee hakemaan avainta. Tässä vaiheessa hätä meni jo ohi.


Sataman vuorokausihinta alkaa kello 14 ja päättyy klo 13. Saimme satamakapteenilta "lahjaksi" 3 tuntia lisäaikaa. Meidän oli poistuttava viimeistään kello 16 tai maksamme seuraavan vuorokauden maksun. Tarkoituksemme oli lähteä vasta yöllä klo 02, kun tuuliennusteen mukaan pahin tuulensilmä olisi jo mennyt ohitsemme.

Sataman pikkukauppa oli kallis, kuten koko Palermo. (kallis on suhteellinen käsite käytössä olevaan varantoon nähden) Kävelimme keskustaan, kävimme syömässä hyvän makuisen (ja pienen) aterian ja olimme valmiit ennen kello 16 lähtemään kohti Sardiniaa. Matkaa on reilut 220 nm.




Mielestäni Palermossa on ryöstöhinnat kaikessa. Kallis ja likainen kaupunki jäi tästä paikasta lähinnä mieleeni.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti