torstai 13. marraskuuta 2014

Ongelmien kasautuma

KREMIK MARINA

Pelastuslautan ja muiden turvalaitteiden tarkastusten vuoksi lähtömme siirtyi tiistaista 28.10 perjantaihin 31.10.

Venettä tarkastaessa ilmeni myös muita merkittäviä puutteita. Sprayhoodia ei ollut laisinkaan ja ajo ilman suojakuomua on lähes mahdotonta, ainakin puute tekee ajon varsin epämiellyttäväksi. Samalla kun tilasin uuden kuomun niin biminikatos uusittiin. Toimitus oli pikana, joten ne ehtivät vielä perjantain lähtöön.

 Veneen uudet suojakatokset

Autopilotti ei toimi ja se tulee korjata välittömästi. Mies, jos toinenkin käy Kroatialaiseen tapaan toteamassa laskutyönä, että pilotti ei toimi. Mitään ei kuitenkaan korjata, toteamus on jo peruste laskulle. Lopulta saan miehen, joka koskee käsillä pilottiin ja korjaa sen. Samalla veneeseen asennetaan Merellen vanha AIS-vastaanotin (joka välillä toimii, välillä ei, löysä kytkentä?)


Fisher Panda generaattori ei lähde käyntiin. Syynä lienee käyttämättömyys, mutta ongelma on saatava kuntoon. Kaksi miestä tulee sovitusti korjaamaan laitetta. Saivat sen käyntiin ja hyvä niin. Sama vika toistui heti seuraavana aamuna ja silloin siihen uusittiin osia. Laskulle 2 miestä, kahtena päivänä (miksi ei korjattu kerralla). Lisäksi ei ole toiminut luotettavasti korjausten jälkeenkään. Nyt saan sen kuitenkin itse korjattua.



Vedentekokoneessa on varastointinesteet sisällä. Miehet tekivät puhdistusohjelmoinnin ja asia oli sillä selvä. Tosin en ole saanut sitä toimimaan vieläkään, vika lienee käyttäjässä.


Maston Tricolor-valo on rikki. Helppo vaihtaa kun kiipeää maston kärkeen 18m korkeudelle. Ongelma olikin löytää uusi osa. Sitä etsittiin Splitistä saakka ja lopulta sellainen, 1 kpl (kaupan viimeinen) löytyi Sibenikin kaupungista.

Kumivene avattiin ja täytettiin laiturille. Se tarvitsi täydellisen pesun vaikka on vuodelta 2011. Sitä on säilytetty nipussa ulkona, joten jotain tällaista olikin odotettavissa. Jappe pesi sitä parina päivänä ja sai sen kuntoon.


Osa veneen takakaiteen varusteista purettiin ja heitettiin roskiin. Toinen tuuligeneraattori asennettiin paikalleen ja kytkettiin sähköverkkoon.


KAIKKI VALMISTA

Kroatia kuuluu Euroopan unioniin mutta ei Schengen-alueeseen. Tämän vuoksi tulliin ja maahanmuuttoviranomaisiin on otettava yhteyttä ja tehtävä maahantulo- ja maastapoistumisilmoitukset.

Kaikki saatiin kuntoon ja tilasimme tullin 31.10.14 klo 15. Tämä päivä on viimeinen, kun viranomaiset ovat tässä satamassa. Seuraava kerta on ensi keväänä kun veneilykausi jälleen alkaa.

Tulli tuli klo 16 ja pyysivät meitä esittämään veneen asiakirjat. Meillä on suomenkielinen kauppakirja sekä edellisen omistajan alkuperäinen rekisteriote.

Vastuuvakuutuksesta on skannattu kopio, jossa on leima. Alkuperäinen on mennyt kotiosoitteeseemme Suomeen. Vastuuvakuutuksen ongelmaksi syntyi voimassaolokausi, joka tietenkin puuttui saamastamme todistuksesta. Tämän saimme seliteltyä kirjeen päiväyksellä.


Ongelma 1.
Veneen omistusdokumentit eivät riitä. On oltava alkeperäinen rekisteriote. Tätä en ole saanut Suomesta, koska Trafilla kestää noin 3 viikkoa siitä, kun kauppakirjat on heille toimitettu sähköpostitse. (vielä maistraatin aikaan ennen 1.8.2014 rekisteriotteen sai heti mukaan kun kävi kauppakirjan kanssa virastossa)
Tilasin Trafilta englanninkielisen rekisteröintitodistuksen, jossa näkyy että omistan veneen ja se on rekisteröity Suomeen. Sainkin melko pian sähköpostin ja skannasin todistuksen tullille. Tämä ei kelpaa, koska se ei ole alkuperäinen. Soitto Trafiin ja he eivät voi lähettää alkuperäistä kuriirilla tänne Kremikiin, ainoastaan kotiosoitteeseemme (toimitusaika n. viikko)
Netti auki ja valitsin FedExin hakemaan todistuksen Rovaniemeltä Trafin vastaanotosta ja tuomaan sen tänne Kremik Marinaan. Asiakirja tulikin jo viikon päästä 3.11.14, hintaan 300€.

Kumpi on alkuperäinen?














Ongelma 2.
Saimme Japen kanssa tiedon, että meiltä puuttuu "Vinjeta". Sitä ei oikein osattu kertoa mikä se on, mutta se on oltava. Lisäksi he kirjoittivat sanan väärin kun yritimme sitä Googlata. Lopulta selvisi, että Vinjetasta on luovuttu 1.7.2013 alkaen kun Kroatia siirtyi EU-alueeseen.
Asiakirjan nimi on muuttunut ja se on maksullinen lupa purjehtia Kroatian vesialueilla. Tämä tarvitaan, koska käytämme Kroatian vesialuetta ennenkuin siirrymme kansainvälisille vesialueille. (n. 20 mailin takia). Lupa on voimassa yhden vuoden. Lupa tulee hakea tiettyjen satamien satamakapteeneilta, saimme sen Splitistä, maksu käteisellä kunina!

Ongelma 3.
Pienin, mutta mainitsemisen arvoinen asia, turistivero. Turistivero on muuttunut ja meillä se oli nyt  venekohtainen (vero ollut henkilökohtainen minun kohdalla vuodesta 2007 kun aloitin purjehtimiset Kroatiassa). Tästä selvisi ostamalla verotodistuksen, minimi aika 8 vrk.

Ongelma 4, maksikokoinen
Veneen ajokortti (kansainvälinen huviveneen kuljettajanlupakirja) tulee esittää haettaessa veneilylupaa Kroatian vesialueelle. Minun lupani on Merellessä Gibraltarilla. Mikään ei auttanut. Tia olisi kuvannut lupani ja olisin sen tulostanut tullille. Alkuperäinen on esitettävä!

Samalla tulli heitteli asiakirjamme ilmaan ja pyysi palaamaan keväällä uudelleen. Huomautti myös, että vene ei liikahda mihinkään, koska muuten meitä voidaan syyttää venevarkaudesta!

Tässä vaiheessa perjantaita kello oli 17.30 ja otimme Japen kanssa 10 min aikalisän elämästä.








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti